特定研究助成
SPECIFIC RESEARCH
2024(R6)年度 特定研究助成のご案内(応募要項)
2024.4.1
公益財団法人 矢崎科学技術振興記念財団
公益財団法人 矢崎科学技術振興記念財団では、当財団が研究領域を特定した「特定研究助成」を下記のとおり実施致します。
1.助成対象研究課題
Research topics for the grant
「特定研究助成」は、当財団が提示する研究課題を受け、「社会」または「学術界」への具体的な貢献を視野に入れて行う実現可能性の高い独創的研究を支援するものであり、助成期間は2年間、助成金額は1,000万円以内となります。
申請者は申請にあたり財団が当該年度に提示した「研究課題」のいずれかを選ばなければなりません。
研究課題1(領域a):資源とエネルギーを効率的に利用促進する技術
〔具体的研究対象の例〕*1
|
研究課題2(領域b):「安心・安全社会」に貢献する技術
〔具体的研究対象の例〕*2
|
*1*2:以上、具体的研究対象の例を挙げておりますが、採択対象は、必ずしも上記に限るものではありません。申請者が新たに提案する研究対象であっても、選考委員会の審議により、それが「各領域」の研究テーマに相応しいものであると認められた場合には、採択される可能性があります。
Area a:Technologies to promote efficient use of resources and energy
〔Specific examples of research area a〕*1
|
Area b:Technologies for “Safe and Secure Society”
〔Specific examples of research area b〕*2
|
Note *1*2:The above cases are examples of specific research subjects. They are not necessarily limited to the above. Research subjects other than those listed above may be adopted if they are approved by the selection committee as appropriate for the research theme of “each area”.
2.応募資格
ELIGIBILITY
1)日本の研究機関※と雇用契約のある研究者で、かつ本人が所属する研究機関長の推薦を受けた方を対象とします。
※高等専門学校、短期大学・大学、大学院、大学付属研究機関、国公立試験研究機関、その他当財団が認めた研究機関
2)当財団より過去に助成を受けた研究者は、その助成を受けた年より起算して3年間は応募することができません。また、同一人が当財団の助成二種目に同時には応募できません。
3)助成期間内は、特別に当財団の許可を得た場合以外、申請時のテーマで研究を継続しなければなりません。不正使用、不正受給又は不正行為を行った応募者は、応募資格が一定期間停止されるほか、不正使用、不正受給又は不正行為が認められた研究課題については、助成金の全部又は一部の返還を求めることがあります。
研究助成に採択された研究者は、誓約書の提出をお願い致します。
※Colleges of technology (kōsen), colleges, universities, graduate schools, university affiliated research institutes, public testing/research laboratories, and other research institutions approved by the Foundation.
2) Researchers who have received a grant from the Foundation are not eligible to apply (for a grant) for three years from the year in which they received the grant. In addition, the same person cannot apply for two of the Foundation’s grants at the same time.
3) Unless otherwise approved by the Foundation, researchers who receive a grant must continue their research on the topic for which they applied during the grant period. The applicant‘s eligibility will be suspended for a certain period of time for those who have misused, fraudulently received, or committed misconduct, in addition, research proposals that have been found to have been misused, fraudulently received, or committed misconduct may be required to refund all or part of the grant.
Researchers selected for research grants are required to submit the attached pledge letter.
3.助成期間
Grant Period
4.助成金額
Grant Amount
5.応募期間および締切日
APPLICATION PERIOD AND DEADLINE
From June 1 to August 31, 5:00 p.m ※deadline strictly enforced
6.応募方法
How to Apply
申請フォームから申請内容を登録すると『推薦状』および『申請確認書』の自動記載されたPDF文書が、登録されたメールアドレスに送信されます。
(申請フォーム内の注意事項をご覧のうえご入力ください。)
必要項目を記入・押印またはサイン(研究機関の推薦印)後、「申請確認書」「申請書」「推薦状」「論文1編」を、セキュリティをかけない提出用PDFファイルに変換して、締切日厳守で研究者専用ページから登録してください。
なお、提出された資料は返却いたしません。
登録完了後、手続き完了のお知らせメールを送信いたします。
註: 研究機関名は、正式名称を記入してください。
3)応募期間
2023年6月1日から同年8月31日まで ※期間内必着とします。
After registered application details on the application form, a PDF document containing the “Letter of Recommendation” and “Application Confirmation Form” will be automatically sent to your registered email address.
(Please read the notes in the application form before filling out the form)
After filling in the required fields and affixing seal or signature (the seal must be the recommendation seal of the research institution), please convert the “Application Confirmation Form”, “Application Form”, “Letter of Recommendation” and “one Paper” into a PDF file for submission without setting the security function, and attach them to the researcher’s website by the deadline.
Please note that all submitted materials will not be returned.
After the registration is completed, the Foundation will send an email notification of the completion of the procedure.
Note: Please fill in the exact official name of the research institution.
7.選考
Screening
※最終選考者には、選考委員会(2024年11月14日開催予定)会場にお越しいただくかWeb会議形式でのヒアリング、もしくは、代替の方法(プレゼンテーション映像の作成等)のご協力のお願いをいたします。
※The finalists will be asked to make a presentation at the selection committee meeting (scheduled to be held on November 14, 2024) or by an alternative method (such as creating a presentation video).
8.助成金の贈呈式
Grant Presentation Ceremony
9.研究成果の報告
Grant Report
下記報告をしていただきます。(指定用紙を採択者に送付します。)
1)初年度進捗状況報告書(予算を含むスケジュールの進捗状況と同修正計画を中心に):2025年11月6日まで
2)研究終了報告書(研究成果を中心に):2027年4月末日まで
なお、研究終了報告書は矢崎科学技術振興記念財団のホームページ(研究者の詳細;研究成果報告)で紹介するなど、当財団の説明資料として使うことがありますが、学術文献としての扱いは行ないません。研究終了報告書の内容に未公開の知見が含まれるなど、公開に差し障りがある場合には、公開内容について当財団にご相談下さい。
研究成果は学術論文として外部発表していただくことを期待しています。発表論文に「本研究(の一部)は矢崎財団(Yazaki Memorial Foundation for Science and Technology)の支援を受けた」旨の記載をお願いしています。
助成期間内に研究計画が終了しないなどの理由においては、成果の報告を1年延長することができます。助成期間延長申請書に必要事項を記載し財団事務局へ提出願います。助成期間延長申請書のフォームは財団事務局へ電話はまたメールにて問合せください。
The following reports are requested. (Designated form will be sent to a successful applicant.)
1) By November 6, 2025: First year progress report (focusing on schedule progress, including budget, and plans to revise the same).
2) By the end of April 2027: Research completion report (focusing on research results)
Research completion report may be used as explanatory material for the Foundation, such as posting on the website of Yazaki Memorial Foundation for Science and Technology (details of the researcher; report of research results), but will not be treated as academic literature. In case there are concerns about the publication of research completion reports, such as the inclusion of unpublished findings, please consult with the Foundation regarding the contents to be published.
The Foundation expects researchers to publish their research results in academic papers for external presentation. The Foundation requests that researchers state in their publications that ” (part of) this research was supported by Yazaki Memorial Foundation for Science and Technology”.
Researchers whose planned research is not expected to be completed within the grant period may extend the submission of the “research completion report” by one year. Please fill out the “application for extension of grant period” and submit it to the Foundation office. To request an application form, please contact the Foundation office by phone or email.
10.その他
Other Information
又、当財団は本件助成等が決定した場合、決定者に関する情報を一般公開致します。
2)研究助成期間内に研究者が異動する場合、異動先で助成対象の研究を実施する場合は研究助成金を異動先に引き継いでください。異動先で助成対象の研究を実施しない場合は、その時点の残金を矢崎科学技術振興記念財団へ返金をお願いします。
3)矢崎学術賞対象の期間、研究助成期間終了後3年間の間に、異動となった場合は、研究者登録より異動後の所属への変更をお願いします。
When a grant recipient is selected, the Foundation will make information about the recipient available to the public.
2)If a researcher is transferred within his/her institution during the research grant period and conducts the funded research in the transferred department, the research grant should also be transferred to the transferred department. Researchers who do not conduct funded research in the department to which they are transferred should refund the remaining amount to Yazaki Memorial Foundation for Science and Technology.
3)If you are transferred within your institution during the period covered by the Yazaki Academy Award (i.e., three years after the end of the research grant period), please update the details of your RESEARCHER REGISTRATION by entering the department to which you are transferred.